Želite novi sajt?

Ili možda imate sajt sa kraja prošlog veka i želeli biste da ga malo osavremenite?

To je sve sasvim u redu jer i vi verovatno već shvatate zašto je veb sajt toliko bitan za vas u današnje vreme.

Možda ne vama lično, ali je neophodan za vaše poslovanje.

Ipak, živimo u drugoj deceniji 21. veka i internet kortisti gotovo polovina ljudi na planeti. Dobro, možda ne baš tačno polovina stanovništva planete, ali veliki deo (oko 3,5 milijardi ljudi) provodi vreme redovno na ovoj najvećoj globalnoj mreži.

E ti isti ljudi posećuju veb sajtove. Što zbog informativnih sadržaja, što zbog upoznavanja i druženja, ili pak zbog traženja rešenja za neki problem.

U današnje vreme gotovo svaka pretraga za proizvodima ili uslugama kreće upravo sa interneta, listanjem hiljada strana raznih veb sajtova.

Razmislite šta vi prvo uradite kada krenete u planiranje letovanja,  ili kada želite da vidite šta je najnoviji modni trend u svetu. Podignete internet pretraživač i bacite se u pretragu.

E zato je danas, ukoliko i vi sebe smatrate poslovnom osobom, nezamislivo poslovati bez veb sajta.

Pre ulaska u izradu sajta…

Pre ulaska u izradu sajta važno je da sebi postavite nekoliko pitanja koja će u velikoj meri olakšati kasnije procese.  A što je verovatno vama najbitnije, uticaće na funkcionalnost, cenu i vreme izrade sajta.

Jedna od svakako najbitnijih stvari je namena sajta, jer se na tome bazira celokupan koncept.

Da li želite jednostavan informativni sajt (tzv. „brošura“ sajt), da li je to portfolio sajt kojim želite lično da se predstavite, blog, društveni forum, sajt udruženja ili konkretnog projekta, biznis sajt, ili pak želite da pokrenete prodaju putem internet prodavnice…

Potrebno je i da se odlučite između statičnog  ili dinamičkog sadržaja sajta.

Ako ste razmišljali da redovno ažurirate sajt novim tekstovima, video ili audio materijalima, slikama, artiklima u vašoj internet prodavnici, onda je dinamički sadržaj rešenje za vas.

Takođe je veoma važno da pre ulaska u izradu sajta imate što preciznije definisan obim sajta.

Sajtovi mogu biti od samo jedne strane (brošura ili portfolio sajtovi) do sajtova sa više miliona stranica poput Vikipedije (eng. Wikipedia).

A šta zapravo izrada sajta podrazumeva?

Izrada sajta je danas u mnogome drugačija nego pre desetak godina. Tada su sajtovi bili uglavnom građeni tabelarno kroz osnovni HTML i CSS kod.

Pametni telefoni nisu imali mogućnosti koje danas imaju, pa nije ni bilo potrebe praviti sajtove optimizovane za njih.

U zadnjih par godina dinamički veb sajtovi su postali standard i sve je veća potreba da sajtom upravlja i neko ko nije tehnički obučen.

Iako je moguće da svako danas preuzme temu sa interneta i prilagodi je svojim potrebama, za kvalitetan i potpuno funkcionalan sajt je neophodno angažovanje profesionalnog lica ili agencije.

Optimizacija za sve uređaje je obavezna jer preko 80% sadržaja na internetu se prati na telefonu i tabletu.

Vrste veb sajtova

Veb sajtova ima raznih i za različite potrebe.

Kao što smo pomenuli u početku, veb sajtove imaju pojedinci, formalne i neformalne grupe, firme, agencije, mega kompanije, škole, vladine i nevladine institucije, organizacije…

Svako ko planira da pokrene veb sajt mora imati jasan cilj zbog čega mu je veb sajt važan i šta želi njime da postigne.

Važno je i da znamo unapred kome želimo da se veb sajtom obratimo i kako.

Shvatajući ovo, razumemo da i vrsta veb sajtova ima puno, u zavisnosti od namene.

Evo nabrojaćemo samo neke, zbog jasnijeg uvida:

Brošura sajt – ovo je osnovna forma informativnog sajta, koji se uglavnom sastoji od samo jedne strane i sve sekcije su jedna ispod druge.

Portfolio sajt – uglavnom se izrađuju za jednu osobu koja želi da se predstavi javnosti (umetnici, frilenseri, zanatlije…).

Prezentacioni sajt – služi za predstavljanje firmi, organizacija, institucija… Uglavnom se sastoje iz nekoliko sekcija gde posetioci mogu pronaći osnovne podatke o firmi/udruženju, dostignuća, usluge koje se pružaju, realizovane projekte, kontakt stranu itd. Ovi sajtovi se najčešće sastoje od 3 do 7 strana.

Blog – blog je doslovno „dnevnik na mreži“, odnosno predstavlja javno vođenje dnevnika na veb-stranici, pri čemu se sadržaj uređuje hronološki. U poslednje vreme blog je sve značajnija platforma za socijalnu razmenu. Radi se u dinamičkom okruženju (CMS sistemi poput WordPress-a, Joomla-e itd.)

Informativni sajt – Ove sajtove uglavnom poseduju medijske kuće i novinarske agencije. Služe kako bi vršile servis pružanja informacija široj javnosti. Takođe se izrađuju u dinamičkom okruženju.

Internet prodavnica – Ukoliko želite da pokrenete prodaju proizvoda ili usluga preko interneta, ovo je prava stvar za vas. Sajtovi se rade u dinamičkom okruženju i prave se tako da korisnik, odnosno rukovodioc prodavnicom, nakon izrade sajta može lako da sam unosi proizvode.

E-learning platforma – ovo su savremene platforme za sticanje znanja preko interneta. Danas čak i mnoge poznate škole praktikuju ovaj metod „učenja na daljinu“.

Društvena mreža – o društvenim mrežama ne treba pričati mnogo. Predstavljaju mesta za razmenu informacija među ljudima, za rad u grupama, deljenje sadržaja i slično. I internet forumi predstavljaju jedan oblik društvenih mreža i vrlo ih je lako u današnje vreme pokrenuti.

Kompleksna internet platforma – ove internet platforme se sastoje od mnoštva tehnički naprednih aplikacija (programa) i multifunkcionalnih elemenata na jednom mestu. Najzahtevnije su i samim tim najskuplje za izradu, i zahtevaju angažovanje većeg broja ljudi.

Veb dizajn - portfolio

Nekoliko primera iz naše „radionice sajtova“ – brošure, prezentacije, veb-prodavnice…

Detaljan proces izrade sajta

Kao što smo već rekli, danas je moguće samo preuzeti  temu (WordPress, Joomla, Magento, Shopify…) i prilagoditi je svojim potrebama. To su najprostije forme veb sajtova sa bazičnim funkcijama i za pokretanje takvog sajta vam je potrebno tek osnovno poznavanje HTML-a i CSS-a.

Međutim, ukoliko želite da imate sajt sa specifičnijom funkcionalnošću onda je proces malo opširniji.

  1. Planiranje (analiza ciljane publike, izrada mape sajta, priprema materijala, postavljanje platforme…);
  2. Dizajn sajta (izrada nacrta sajta i vizuelnog identiteta, postavljanje osnovne funkcionalnosti…);
  3. Izrada koda (postavljanje razvojnog okruženja, programiranje dinamičke strukture, dodavanje specifičnih funkcija sajta, optimizacija za mobilne uređaje…);
  4. Dodavanje sadržaja (ubacivanje tekstova, slika, vizuelnih elemenata, SEO optimizacija…);
  5. Testiranje sajta (testiranje funkcionalnosti sajta, testiranje linkova…);
  6. Puštanje sajta u rad;
  7. Redovno održavanje sajta.

Optimizacija sajta za mobilne uređaje

Gotovo svaka statistika koju smo pratili u poslednje vreme nam govori da je poseta sajtovima u odnosu 80:20 kada su u pitanju „pametni“ uređaji i računari. Ovo praktično znači da 4 od 5 osoba veb sajtove posećuje isključivo sa mobilnog telefona ili tableta.

To je valjda i logično u svetu kada se informacije u trenutku dele i primaju na uređaju koji je stalno uz nas. Na jedan klik daleko od svega… Ili blizu 🙂

Ova statistika je u veoma značajna kada pristupamo izradi veb sajtova.

Veb sajt mora biti optimizovan za sve uređaje, kako za računare i lap topove, tako i za uređaje sa malim monitorima. Pojedine statistike govore da prodaja može da padne i za 50% ukoliko veb sajt nije optimizovan za sve uređaje.

Cena izrade sajta

U zavisnosti od svega gore pomenutog cena izrade sajta može da varira od stotinak do više hiljada eura. Da li je u pitanju jedna strana brošura sajta, ili je u pitanju internet prodavnica sa hiljadama artikala? Da li želite sajt koji nećete menjati duži vremenski preiod ili želite sajt koji ćete redovno ažurirati novim sadržajem? Da li želite prost sajt ili sajt sa dodatnim opcijama (dinamički formulari, interaktivne mape, napredne pretrage…)?

Zbog svih ovih elemenata važno je unapred detaljno definisati zahteve i mogućnosti veb sajta.

Ostavite komentar